I knit, therefore I exist.                                      Home   Patterns   Blog

onsdag 30 november 2011

Hållbarhet – Durability

Jag stickar rätt många sockor. Väldigt många sockor. En förfärligt massa sockor. Och jag använder dem också. Så slitstyrka är viktigt för mig.  Jag tog lite bilder på några av mina sockor, för att se hur de håller. En helt ovetenskaplig jämförelse av tre garner.
I knit a lot of socks. Quite a lot of socks. An awful lot of socks. And I use them. So durability is important to  me. I took a few pictures of some of my socks, to see how they hold up. A completely unscientific comparison of three different yarns.



Här är sockor av Marks & Kattens Jumper och Strømpegarn. De är använda bara ett par gånger, men har redan blivit luddiga. Garnet är dessutom ganska hårt och osmidigt. Inget jag tänker köpa igen.
Here are socks from Marks & Kattens Jumper och Strømpegarn. They have  been worn just a few times, but have already started to become fuzzy. The yarn is also rather hard  and stiff. I won't buy it again.

Dessa är billigt garn från Stoff&Stil, ungefär lika mycket använda. Lite luddiga,  men mycket bättre. Något strävt att sticka med, men blev mjukare efter tvätt. Betydligt bättre än förväntat, men inget supergarn.
This is cheap yarn from Stoff&Stil, they have also been worn a few times. A little fuzzy, but a lot better. A bit scratchy to knit with, but became softer after a wash. Better than expected, but not a superyarn.

Dessa däremot är minst tre år gamla, okänt tyskt garn. Inte minsta slitna, trots flitigt användande. Som de flesta tyska strumpgarner så verkar det i princip outslitligt. Inte särskilt mjukt dock.
These on the other hand are at least three years old, unknown German yarn. No signs of wear, even though they have been used often. As most German sock yarn, it seems to be indestructible. Not very soft though.

1 kommentar:

  1. Hej och kram!

    Ska passa på (när jag läser nåt om tysk garn) att äntligen höra av mig igen.
    Grattis till alla dina framgånger, så skönt att läsa!
    Och så ska jag inte glömma att säga att jag fått tag i resterande antal handtagen (*juchuuu! Grannarna slängde ut köksluckorna, så det var bara att skruva lite :-) ).
    Stor kram
    (och hälsningar även från Gnagis som numera bor heltid på terrassen eftersom trägården är för blöt)-
    Martje

    SvaraRadera